Jimat masa tak perlu tunggu berjam-jam untuk doh naik

{getToc} $title={Topik yang dibincang}

GFSD Gluten Free Sourdough

Starter Jati Epal di carta pertama dari segi masa buat masa ni (saya belum experimen Starter Coop3r, starter cooper bawah 6 jam dah ready)

Untuk jimat masa buat resepi, guna starter Jati Epal. STARTER JATI bukan biasher biasher tau. Macam² kita boleh add on kat dia.
  • ❌TAK PERLU TUNGGU 12 jam atau seharian untuk starter naik
  • ❌TAK PERLU TUNGGU BERJAM² untuk doh naik

Fungsi agen pengembang

Dalam resepi GFSD, kita nak fungsi agen pengembang (yis liar) untuk kembangkan doh. Untuk extra nutrisi pada resepi pula, kita boleh guna adunan doh campuran tepung premium. Dan bila starter jati bereaksi dengan doh tepung premium, extra benefit yang anda akan peroleh sebab prebiotic tepung premium lebih extra berbanding tepung refined.

Ubahsuai starter

Starter premium yang saya perhati, kenaikan dia tersangat lambat bagi saya yang sentiasa nak cepat. Sangat makan masa. Jadi, follow saja starter jati dan ubahsuai jadi jati epal, jati coklat, jati kelapa dan jati lain²

Jika taknak pening kepala dengan proses pembuatan 14 hari, saya ada buat starter Jati berusia hampir 6 bulan. Starter yang kuat dan luarbiasa. Aktifkan dalam 2-3 hari, dah ready untuk meroti.

Tak sabar tunggu packaging baru siap 😍



asmrdhia

ASMR Dhia is a trailblazer in Malaysia's Gluten Free Sourdough scene. Active in key groups, she has shared 4000+ healthy food tips on Telegram, transforming gluten-free cooking and elevating Malaysia's culinary standards. facebook (GFSD) telegram

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama