Minimakan penggunaan tepung

{getToc} $title={Topik yang dibincang}

Cara saya baca resepi 

8g yis = 100g starter aktif, sometimes lebih. Bila kuantiti beza, hydration resepi pun kena adjust
XG:PH = 1:2

Nota: PH tak boleh banyak sangat sebab nanti roti akan jadi gummy. Fungsi PH @ XG sebagai binder. {alertInfo}

Guar Gum NOT RECOMMENDED sebab hasilnya tak helok pada resepi (Jadi, lupakan guar gum 😬)
Saya sangat banyak membaca dan ujikaji resepi. Ilmu ringkas ni saya kongsikan supaya dimanfaatkan seramai mungkin supaya anda tahu tweak resepi yang guna gandum atau binder berlainan.

Saranan flour blend

Ambil saja flour blend saranan saya. sebab saya dah tolong foolproof dan modified yang terbaik untuk anda guna (ANTIGAGAL inshaAllah).

Untuk makluman, flour blend yang saya tunjuk digunapakai juga oleh beberapa orang chef dan bloggers International yang dah lama dalam bidang GFSD sejak 2008.

Minimakan jenis tepung

Cuma stail saya & stail  Kak Azalin lebih suka less flour and flourless. Kak Azalin mahir tweak resepi gandum jadi GF juga 😘. Stail International minima 4 tepung sebab mereka campur tepung wholegrains untuk extra nutrisi (2 ratio tepung Wholegrain Flour, saya akan beri pada ahli Masterclass nanti)

Tak perlu pening kepala dengan lambakan resepi flour blend (dalam group utama seri ada kongsi 11 ratio international. Tq seri 😘)

Tips MAHAL ni PERCUMA saja untuk ahli group ni malah hasil resepi sangat² best nanti. Kalau dalam masterclass saya buatkan EXTRA SPECIAL  Moga tips ni bantu buka ilham dan idea anda supaya lebih kreatif dan advance tweak resepi

asmrdhia

ASMR Dhia is a trailblazer in Malaysia's Gluten Free Sourdough scene. Active in key groups, she has shared 4000+ healthy food tips on Telegram, transforming gluten-free cooking and elevating Malaysia's culinary standards. facebook (GFSD) telegram

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama