Perbezaan beras

Perbezaan beras. Kalian perlu ambil tahu perbezaan beras untuk mudah kalian untuk menentukan tepung beras mana yang sesuai untuk sesebuah resepi.


Term Definition
Germ Biji yang bertunas, tahap awal pertumbuhan tumbuhan dari biji-bijian, sering dianggap lebih bernutrisi.
Bran Lapisan kulit biji-bijian seperti gandum, beras, dll. Bisa ditambahkan dalam makanan seperti sereal atau kuih untuk serat dan nutrien ekstra.

{getToc} $title={Topik yang dibincang}

Beras Putih (NO BRANS & GERMS)

Pembersihan dan Pengeringan:

Kulit padi dihilangkan melalui proses penggilingan atau pengupasan.

Pemutihan:

Butiran beras yang telah dikupas kemudian diputihkan untuk menghilangkan lapisan aleuron dan germ yang masih melekat. Ini boleh dilakukan dengan menggunakan air atau bahan kimia.

Hasil pada resepi lembut

Beras Parboil (LESS BRANS & GERMS)

Pembasahan

Padi direndam dalam air panas atau terkena wap sebelum dikupas. Ini memungkinkan beberapa nutrisi untuk meresap ke dalam beras.

Penggilingan

Selepas proses basah, beras dikeringkan dan dikupas seperti beras putih. Hasil pada resepi mungkin sedikit kenyal.

Beras Perang (LEBIH BANYAK BRANS & GERMS)

Pembersihan dan Pengeringan

Hanya kulit luar padi yang dihilangkan, sementara aleuron dan germ tetap ada. Proses pembuatan beras boleh berbeza-beza bergantung kepada teknik dan pilihan pengeluar

Hasil pada resepi kenyal

Siapa dah buat resepi guna Jati dan brown rice pasti boleh beza hasilnya nanti. Saya buat pembacaan secara santai melalui sumber² yang ada. Untuk beri sedikit gambaran apa berlaku pada resepi roti/donat jika guna starter tepung beras berbeza.

asmrdhia

ASMR Dhia is a trailblazer in Malaysia's Gluten Free Sourdough scene. Active in key groups, she has shared 4000+ healthy food tips on Telegram, transforming gluten-free cooking and elevating Malaysia's culinary standards. facebook (GFSD) telegram

Catat Ulasan

Terbaru Lebih lama